RSS

pengaruh iklan kepada pengguna

peniaga menggunakan iklan untuk memperkenalkan dan melariskan barangan dan perkhidmatan        mereka.

→ iklan mempengaruhi pengguna melalui akhbar, majalah, radio, televisyen, dan sebagainya.


  contoh iklan


– kebaikan dan kelemahan iklan

                  Kebaikan

                        Kelemahan

Memberi maklumat, penerangan atau kenyataan

Menggalakkan perilaku yang bahaya, tabiat yang buruk, dan pemikiran ambil mudah

Menggalakkan promosi dan mendapatkan maklumat promosi barangan dan perkhidmatan

Menggalakkan naluri mementingkan kebendaan dan jenama

Membuat perbandingan harga, kandungan, gred, dan kualiti barang

Menggalakkan pembaziran

Menggalakkan persaingan antara pengeluar barangan dan perkhidmatan

Menggalakkan kegiatan yang tidak berfaedah

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: